Review: The Band's Visit

Een Egyptische politiefanfare komt aan in Israel om er op te treden naar aanleiding van de inhuldiging van het Arabisch Cultureel Centrum. Niemand komt hen ophalen en dus proberen ze maar op eigen kracht op hun bestemming te raken. Ze komen echter op de verkeerde plek terecht en de volgende bus blijkt pas de dag nadien te vertrekken. Er zit voor de leden van de fanfare dus niets anders op dan de nacht door te brengen in een doods Israëlisch stadje waar ze gelukkig worden opgevangen door enkele Israeli's.
The Band's visit is een film waarin één van de grootste politieke conflicten van de voorbije vijftig jaar tot menselijke proporties wordt herleid. De communicatie tussen de Egyptische leden van de politiefanfare en de Israelische inwoners van het slaapstadje verloopt stroef. Er bestaat wantrouwen tussen beiden en aangezien ze elk een andere taal spreken, dienen ze zich van het Engels te bedienen om met elkaar te kunnen communiceren. Slechts op enkele momenten slaagt men erin de onderlinge ongemakkelijkheid te overwinnen en muziek speelt hierbij een belangrijke rol. Het is via de muziek dat hen duidelijk wordt dat de afstand die er tussen hen bestaat wel eens minder groot zou kunnen zijn dan ze oorspronkelijk dachten.
Een film die vertelt hoe muziek de mensen dichter bij mekaar kan brengen is zeker niet het meest originele uitgangspunt. En dat de Band's Visit zich afspeelt in een zijspoor van het Arabisch-Israëlische conflict maakt dat deze een film een verhoogd risico heeft om te verzanden in een goedbedoelende doch melodramatische boodschap. Regisseur Eran Kolirin weet hier in zijn regiedebuut echter feilloos aan te ontsnappen. Dit heeft gedeeltelijk te maken met de subtiele behandeling van de thematiek en het vermijden van al te grote begoochelingen over een betere toekomst, maar vooral met de humoristische verpakking waarin hij de film heeft gewikkeld. De humor, echter steeds met een tragisch kantje, haalt men uit kleine dagelijkse maar herkenbare situaties en bevindt zich voornamelijk op het visuele niveau.
De kracht van The Band's Visit bevindt zich in de ongeforceerde manier waarop het zijn boodschap vertelt. In combinatie met de personages die een veel diepere gelaagdheid blijken te hebben dan aanvankelijk gedacht en een gezonde portie humor, levert deze komedie met een tragische politieke en persoonlijke achtergrond, een degelijke en aantrekkelijke portie wereldcinema.

The Band's Visit - Van: Eran Kolirin. Met: Sasson Gabai, Ronit Elkabetz, Saleh Bakri & Khalifa Natour. 86 min.