Review: Lemon Tree

Salma woont reeds haar hele leven in een bescheiden met een bijhorende citroenboomgaard. Sinds de dood van haar man, zorgen de vruchten van deze boom voor haar vrijwel enige -bescheiden- inkomsten. Als de Israelische minister van Defensie samen met zijn vrouw hun intrek nemen in een woning vlak achter de citroenbomen, dreigen de citroenbomen echter te moeten verdwijnen. De Israëlische geheime dienst is immers van mening dat bij een terroristische aanval van deze bomen gebruik zou kunnen worden gemaakt en dat deze dus een gevaar opleveren voor de veiligheid van de minister. Salma wordt op de hoogte gesteld van deze beslissing maar laat het hier niet bij.

Gewapend met de jonge, sympathieke advocaat Ziad Daud trekt ze naar de militaire rechtbank om deze beslissing aan te vechten. Zelfs wanneer deze haar in eerste aanleg in het ongelijk stelt en haar
een schadevergoeding aanbiedt, is ze niet van plan in te binden. Uiteindelijk werpen ook de media zich op dit voorval wat ervoor zorgt dat dit op het eerste zicht onbenullig bagatel uitdijt tot een zaak die onder internationale belangstelling staat en een symbool wordt van de conflictueuze relatie tussen Israëli's en Palestijnen. Aan de hand van een verhaal over Palestijnse citroenbomen brengt de regisseur van Lemon Tree, Eran Riklis, een erg complex en ideologisch conflict terug tot het menselijk niveau. Hij slaagt er daarbij in beide partijen, Palestijnen en Israëli's, een menselijk gezicht te geven. Lemon Tree toont mensen die gevangen zitten in een bepaalde rol, vooral dan aan de Israëlische kant. Zo is er de Israëlische minister van Defensie die op een welbepaald moment 'off-the-record' aan een journalist vertelt dat, wat hem betreft de olijfbomen niet weghoeven. 'On-the-record' klinkt het echter dat de veiligheid van de staat Israël en diens inwoners ten alle tijden dient te worden gewaarborgd. De minister, en bij uitbreiding ook de andere personages, zitten gevangen in de complexe problematiek die hen omringt. Regisseur Eran Riklis lijkt daarbij te willen suggereren dat het conflict over de citroenbomen zich gedeeltelijk boven de hoofden van zijn personages afspeelt. Lemon Tree is een erg humanistische film die Palestijnen en Israëli's toont die in se allen goed zijn. Het vermijdt daarbij de stereotiepen die ons dagelijks via de media bereiken. Dit maakt van deze film een verdienstelijk kleinnood.

Quotering:

The Lemon Tree. Van: Eran Riklis. Met: Hiam Abbass, Doron Tavory, Rona Lipaz-Michael, Ali Suliman. 106 min.